Klucze do sukcesu edukacyjnego Finów

Klucze do sukcesu edukacyjnego Finów

Autor: Agnieszka Wardak
25 czerwiec 2018 / ORGANIZACJA SZKOŁY

W dniach  7- 11.05.2018 r. wzięłam udział w  szkoleniu Job-shadowing projektu ELAN PL European Local Authority Network – Wizja Europejskiej Współpracy o numerze 2016-1-PL01-KA 102-02435 w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Przez kilka dni byłam gościem w szkole podstawowej  Hyökkälän Koulu w Tuusuli 30 km od stolicy Finlandii - Helsinek.  Tuusula (szw. Tusby) to urocze miasteczko położone na początku Tuusulan Rantatie, uznawane za mekkę artystów. Wśród znanych postaci mieszkających w tym rejonie był kompozytor Jean Sibelius, autor wielu znanych kompozycji i utworów muzyki poważnej, oraz malarz Pekka Halonen autor romantycznych krajobrazów i portretów.

W trakcie pobytu w szkole i rozmów z dyrektorem szkoły, nauczycielami  i władzami oświatowymi  miejscowego samorządu poznałam klucze do sukcesu edukacyjnego Finów:

  • Na pierwszym miejscu w systemie znajduje się wysoki standard edukacyjny nauczycieli, należy dodać iż praca nauczyciela w Finlandii ma wysoki status społeczny, a na studia pedagogiczne równie trudno się dostać jak na medycynę. Ponad 90 procent nauczycieli zrzeszona jest w nauczycielskich związkach zawodowych, które pełnią ważną rolę społeczną (dającą wsparcie) i kulturotwórczą w życiu zawodowym nauczycieli.
  • Na drugim miejscu należy wskazać równą jakość szkół w całym kraju, opartą o wysokie standardy  edukacyjne i organizacyjne. Powszechnym zjawiskiem w szkole fińskiej jest planowanie odpoczynku  i relaksu, dzieci każdą przerwę spędzają na boisku szkolnym, lekcje oddzielają  15 minutowe przerwy oraz 40 minutowa przerwa na lunch. Podejście do nauczania ma charakter interdyscyplinarny, uczniowie i nauczyciel wybierają prawdziwy cel, który zamierzają zrealizować. Chodzi w tym wszystkim o połączenie programu nauczania z życiem. 
  • Po trzecie szkoła posiada różne programy systemowe, tak aby wspierać uczniów z trudnościami, żeby nie odpadali. Fińskim patentem na radzenie sobie ze stresem, lepszą pamięcią i koncentracją uwagi jest mindfulness, czyli „uważna obecność”. Trening uważności - tak należy podejść do tej metody, pomaga dzieciom szybko dojść  do siebie w sytuacji wzburzenia lub doświadczania nieprzyjemnych emocji.
  • Po czwarte gminy ( samorządy lokalne)  i szkoły mogą brać pod uwagę lokalne warunki organizowania edukacji. Szkoły same decydują, na co wydają otrzymane pieniądze.  Władze gminne dają dużą autonomię finansową dyrektorom szkół, którzy najlepiej znają potrzeby placówki.
  • Po piąte w Finlandii nie ma prywatnych szkół, co gwarantuje wysokie standardy edukacji na wszystkich poziomach w całym kraju.
  • Po szóste w całym systemie dominuje idea uczenia się, a nie nauczania, co przejawia się w następujących aspektach:
    a) program nauczania w systemie fińskiej szkoły składa się z dwóch części:  pierwsza część mówi jak uczyć, a druga część czego nauczać;
    b) nauczyciel ma dużą autonomię w decydowaniu, w jaki sposób uczy i jest skłonny wykorzystywać różne metody dla osiągnięcia celu;
    c) obecnie skończyły się czasy, że osoba pracuje dla tej samej firmy przez 30 lat, dlatego szkoła fińska chce dać uczniom narzędzia, które mogą przygotować ich na nauki przez całe życie.

Zatem uczmy się od Finów jak zrobić dobrą szkołę.



Dyskusje
3 komentarze/y

Komentarze EKSPERTÓW


Brak wyników.

Najnowsze wątki


Informujemy, iż korzystamy z informacji zawartych w plikach cookies. Użytkownik może kontrolować pliki cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies