Projekt Wolna Szkoła - Fundacji Wolna Szkoła, działa w Warszawie od 2013 roku. Wolna Szkoła Ursynów opiera się na tradycji szkół demokratycznych, działających zgodnie z ideą według której, wszyscy członkowie społeczności, dzieci i dorośli, mają równe prawa i mogą brać udział w ustanawianiu nowych zasad. O tym co ważne dla szkoły decyduje cała społeczność. Istotne jest tutaj podejście do tematu relacji władzy, które przejawia się w traktowaniu każdego podmiotowo, oraz unikaniu sztywnych hierarchicznych struktur.
W szkole stosowana jest socjokracja, co znaczy, że każdy głos liczy się tak samo, każdy jest usłyszany i może być wzięty pod uwagę.
U podstaw tego systemu leży dążenie do konsensusu. Narzędzia socjokratyczne, którymi się posługujemy, adoptowaliśmy z zaprzyjaźnionej szkoły De Ruimte Democratic School w Holandii.
Założeniem tej koncepcji edukacji jest naturalna potrzeba rozwoju poznawania i uczenia się jaka istnieje w każdym człowieku. Istotnym elementem tej metody nauczania jest brak przymusu, bowiem dzieci mają w sobie ciekawość i to ona motywuje je do odkrywania świata i poznawania różnych dziedzin życia. Naszym celem jest towarzyszenie każdemu dziecku w jego rozwoju, tak by w zgodzie ze sobą realizowało swój potencjał .
Staramy się wspierać dzieci i inspirować je, by mogły stawać się coraz bardziej autonomicznymi, świadomymi i empatycznymi ludźmi z rozwiniętą wrażliwością społeczną.
Grafika należy do Fundacji Wolna Szkoła https://www.facebook.com/wolnaszkolaursynow
Jak działa demokratyczna szkoła?
W Wolnej Szkole dziecko wybiera czym chce się zajmować, co chce poznawać, w czym bierze udział i jakie umiejętności chce rozwijać. Będąc naszym uczniem, można też korzystać z zajęć przygotowanych przez dorosłych lub innych uczniów.
Uczniowie mają wpływ na szkołę, swój rozwój i decyzje podejmowane przez siebie. Zajęcia w naszej szkole korespondują zarówno z podstawą programową jak i z obszarami zainteresowań dzieci. Uczniowie mają wpływ na paletę zajęć, swobodę w korzystaniu z nich. Nad procesem rozwoju uczniów czuwają dorośli.
Dzieci współuczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących całej społeczności szkolnej w takim samym stopniu jak dorośli. Podejmując decyzje, korzystamy z modelu konsensualnego (opieramy swoje decyzje na zgodzie, nie na głosowaniu większości).
Zajęcia w szkole przybierają różne formy i nie są obowiązkowe, a prowadzący nie stawiają ocen. Lekcje odbywają się w małych grupach różnowiekowych, lub przygotowują daną grupę wiekową do egzaminu.
***
Więcej o tym systemie nauczania, koncepcji i działaniach szkoły na Ursynowie można dowiedzieć się na stronach Fundacji Wolna Szkoła: